Zelfs als je nog niet klaar bent om je bedrijf daadwerkelijk te starten, kun je al jong veel doen om je kansen op succes als start-up te vergroten. Tegenwoordig dromen veel jonge professionals ervan om hun eigen bedrijf te beginnen in plaats van voor iemand anders te werken. Wat is er beter dan je eigen baas te zijn en je passie waar te maken?
Natuurlijk kan het een beetje intimiderend zijn om in de wereld van de ondernemers te stappen, vooral als je gelooft in de geruchten dat 90 procent van de startups mislukt. Het goede nieuws is dat het mislukkingspercentage voor startups lang niet zo hoog is, vooral als je de juiste tactieken gebruikt om sterk te starten.
Dus wat kunnen jonge ondernemers doen om hun kansen op succes te vergroten? Hier zijn een paar methoden die je op het juiste pad zullen helpen:
De meest succesvolle startups worden opgericht door mensen met een passie voor wat ze doen. Vind je het niet leuk? Doe het dan niet. Als je een bedrijf begint om geld te verdienen en je een hekel hebt aan het werken aan wat je probeert te creëren, is de kans groot dat je er niet lang mee bezig zult zijn. Vind iets wat je leuk vindt, en het werk zal niet langer als werk aanvoelen. Het mooie van het opzetten van je eigen bedrijf is dat je het op jouw manier kunt doen, en hoewel er altijd dagen zullen zijn dat het werk moeilijk is om door te komen, zul je houden van de uitdagingen die je tegenkomt en plezier vinden in het overwinnen ervan.
Dus wat zijn je passies? De dingen waarin je het meest geïnteresseerd bent, kunnen dienen als een grote bron van inspiratie voor ondernemersideeën. Als je je ideeën baseert op iets waar je echt van houdt, zul je ook meer gefocust en gemotiveerd zijn. Maar het is niet gek als je er nog niet achter bent wat je passies zijn of hulp nodig hebt om ze te ontdekken. Neem in dat geval een kijkje in onze informatiebank, en maak gebruik van onze gratis assessments en adviesgesprekken.
Niet genoeg kennis hebben van de markt waarin je gaat opereren is een van de meest voorkomende redenen waarom nieuwe start-ups falen. Als je enige kans op succes wilt hebben, moet je je doelmarkt grondig onderzoeken voordat je met je bedrijf begint. Dit zal je helpen belangrijke kenmerken te identificeren, zoals de prijs en marketingberichten die je doelmarkt zullen aanspreken, en ook of er überhaupt wel behoefte is aan je grote idee. Des te meer inzicht je hebt in je doelmarkt, des te gemakkelijker zal het zijn om mislukking te voorkomen. En wat is de beste manier om dit te doen? Als jonge starter zou je ervaring kunnen opdoen bij een bedrijf in dezelfde branche en je kunt natuurlijk je eigen onderzoek online doen. Daarnaast kun je praten met voorgangers/experts in dezelfde branche; je vindt ze bijvoorbeeld op LinkedIn, maar ook op andere carrièreplatforms.
Er bestaat niet zoiets als succes van de ene dag op de andere. Zelfs de meest succesvolle startups die uit het niets lijken te verschijnen, waren het resultaat van ontelbare uren hard werken voordat ze succes boekten. Een succesvolle ondernemer worden vereist een intense toewijding aan jouw droom. Dit betekent dat je zowel tijd als geld moet opofferen om je droom te verwezenlijken.
Om een succesvolle ondernemer te zijn, moet je vooruit kunnen plannen. Doelen stellen is een belangrijk onderdeel van het starten van een eigen bedrijf. Je kunt specifieke doelen stellen voor zowel de nabije als de verre toekomst. Overweeg specifieke doelen te stellen waaraan deadlines en stappen zijn verbonden. Een manier om dit te doen is om al je grote doelen op te schrijven en ze vervolgens op te splitsen in kleinere, meetbare stappen. Door doelen op te splitsen in belangrijke acties, verbetert je focus en verantwoordelijkheid, waardoor het veel gemakkelijker wordt om te blijven doen wat er gedaan moet worden.
Het runnen van een bedrijf vereist een breed scala aan vaardigheden en expertise die je waarschijnlijk nog niet onder de knie hebt. Je moet niet proberen om in je eentje uitdagende (zakelijke) beslissingen te nemen. Daarom is het vinden van iemand met kennis (een mentor) een van de belangrijkste dingen die een jonge ondernemer kan doen. Mentoren hebben dit pad al eerder bewandeld en brengen kennis en ervaring mee om je vooruit te helpen en slimmere (zakelijke) beslissingen te nemen. Gebruik alumninetwerken, conferenties en andere bronnen om contacten te leggen met potentiële deskundigen.
Voor meer interessante blogs, tips & tricks, en beroepsadvies, kun je een kijkje in onze informatiebank.